سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان

21 اردیبهشت 1402 11:29 458 بازدید

در کارگاه به وقت سلامتی انجام شد:

آشنایی بانوان با کبد چرب در فرهنگ‌سرای بانو

آشنایی بانوان با کبد چرب در فرهنگ‌سرای بانو

فرهنگسرای بانو سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان در ادامه کارگاه‌های آموزشی"به وقت سلامتی" اقدام به  برگزاری کارگاه «کبد چرب، مرگ خاموش» ویژه بانوان درهفته ملی سلامت با همکاری مرکز بهداشت کرد.

در این کارگاه پزشک مسئول مرکز بهداشت اکرمیان با بیان چیستی و علل شیوع بیماری کبد چرب به معرفی عوارض و روش‌های پیشگیری و درمان این بیماری پرداخت.

زهرا منصوری نیک، با اشاره به اینکه بیماری کبد چرب یکی از بیماری‌های خاموش و بسیار شایع است که در دو دسته کبد چرب الکلی و غیر الکلی، افراد زیادی به آن مبتلا می‌شوند، به مراحل چهارگانه این بیماری (ساده، درجه دو، درجه سه یا سیروز کبدی و درجه چهار با زخم گسترش یافته) اشاره کرد.

وی در ادامه به تشریح دلایل و علائم این بیماری پرداخت و از اضافه وزن و چاقی، چاقی شکمی، مقاومت به انسولین، دیابت، چربی بالای خون به ویژه تری گلیسرید، کم کاری تیروئید و... به عنوان شایع‌ترین عوارض کبد چرب نام برد.

در بخش دوم این کارگاه نیز کارشناس تغذیه مرکز بهداشت اکرمیان پیرامون رعایت نکات بهداشتی و تغذیه‌ای به منظور پیشگیری و کنترل این بیماری توصیه‌هایی را مطرح کرد.

سارا محبوبی با اشاره به اینکه داروی قطعی برای درمان بیماری وجود ندارد، کاهش وزن و تغییر سبک زندگی را بهترین راه درمان این بیماری برشمرد و تغذیه سالم، کاهش مصرف کالری دریافتی، کاهش مصرف چربی‌های اشباع شده، افزایش مصرف میوه‌ها سبزیجات، حبوبات و غلات کامل، کاهش مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده مثل شیرینی جات، برنج، نان سفید، مصرف برخی مکمل‌ها مثل ویتامین E تحت نظر پزشک، مصرف پروتئین‌ها به ویژه گوشت سفید و مرغ و ماهی و انجام روزانه 30 دقیقه ورزش را در پیشگیری از بیمار کبد چرب و کنترل آن ضروری دانست.

در پایان این کارگاه آموزشی، کارشناسان مرکز بهداشت با سنجش فشارخون و وزن شرکت کنندگان مشاوره‌هایی برای پیشگیری و درمان بیماری کبد چرب ارائه کردند.


نظرات کاربران