سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان

06 شهریور 1395 16:28 1953 بازدید

یک کارشناس قرآنی:

نخستین داستان قرآنی روایت قابلیت انسانی است

نخستین داستان قرآنی روایت قابلیت انسانی است

یک کارشناس قرآنی، نخستین داستان نقل شده در کلام وحی را روایت قابلیت بشر و انسان عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان، سید رضا واجدی  در جمع کارکنان این سازمان با تأکید بر خدمت به عنوان نعمتی از جانب خدای متعال اظهار داشت: اگر نسبت به موهبت گره گشایی از مشکلات مردم ناسپاسی کنیم خدای متعال این نعمت خویش از ما می گیرد و توفیق خدمت به خلق را از ناسپاسان سلب می کند.

وی با بیان اینکه انسان در خود دارای نیروها و قابلیت هایی است گفت: اگر این نیروها در جهت کار خیر آزاد نشود بدون شک در مسیر شر رها شده و به جای لذت کار نیک عذاب فعل مخرب را بر جان انسان می نشاند.

این استاد قرآن و اخلاق، نخستین داستان نقل شده در کلام وحی را روایت قابلیت بشر و انسان عنوان و تصریح کرد: آنجایی که خداوند دستور سجده به انسان را به فرشتگانش می دهد در حالیکه فرشتگان دلیل خلقت انسان را از پروردگار خویش می پرسند در حقیقت قابلیت اشرف مخلوقات را یادآور می شود.

واجدی یکی از دلایل نامگذاری قیامت به یوم الحسره را همین قابلیت انسانی دانست و گفت: اگر چنین قابلیتی در وجود بشر قرار نمی داشت پس حسرت خوردن برای عدم انجام کارهای نیک و یا ارتکاب گناه موضوعیت نمی یافت چنانکه در حیوانات این امر وجود ندارد.

وی با اشاره به آیه قرآن "قولو لناس حسنا" بیان کرد: در این آیه خداوند سه امر مطلق بیان کردن(رفتار عملی)، برای مردم( همگان) و با خوبی(همه نیکی ها) را از انسان نسبت به هر شخص طلب می کند.

واجدی در پایان خواستار غنیمت شمردن فرصت خدمت به مردم و بیشترین بهره مندی از موقعیت سودمندی برای دیگران شد.


نظرات کاربران