سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان

25 مرداد 1395 09:14 1857 بازدید

شهردار کاشان:

«هم افزایی فرهنگی» می تواند دستاورد کمیته فرهنگ شهروندی باشد

«هم افزایی فرهنگی» می تواند دستاورد کمیته فرهنگ شهروندی باشد

شهردار کاشان گفت: هم افزایی و تقویت هماهنگی میان سازمان ها و مجموعه های شهرداری در حوزه فرهنگ می تواند دستاورد ایجاد کمیته فرهنگ شهروندی باشد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان،  سید محمد ناظم رضوی در نخستین جلسه کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری کاشان، اظهار داشت: کلیت تشکیل این کمیته ضروری و اجتناب ناپذیر است اما نکته مهم در این خصوص آن است که نباید این ساز و کار موجب محدودیت در سایر فعالیت های فرهنگی مدیریت شهری شود.

وی خاطرنشان کرد: کمیته فرهنگ شهروندی می تواند با ایجاد هماهنگی بیشتر بین مجموعه ها در اجرایی کردن تصمیمات و فرآیندها و تقویت تعامل فکری موجب اثربخشی بیشتر برنامه  های فرهنگی شود.

رئیس کمیته فرهنگ شهروندی، با تشریح نقطه نظرات و پیشنهادات خود در مورد اهداف و دستورالعمل های این کمیته، از استمرار روند برنامه های فرهنگی و اجتماعی حوزه مدیریت شهری تا زمان تثبیت جایگاه کمیته فرهنگ شهروندی خبر داد.

رئیس شورای اسلامی شهر کاشان نیز در این جلسه با ضروری خواندن تشکیل کمیته فرهنگ شهروندی بیان کرد: باید توجه داشت که واژه های "شهرنشین" و "شهروند" از نظر معنایی و مفهومی با یکدیگر متفاوت هستند و لزوما افرادی که در یک شهر زندگی می کنند شهروند محسوب نمی شوند.

حسین حیدریان آموزش را عامل اساسی رشد در جامعه شهری دانست و گفت: اگر تنها به توسعه فیزیکی و عمرانی شهر توجه  صرف داشته باشیم و از بحث آموزش غافل بمانیم بدون شک نمی توانیم به آن توسعه مورد نظر برسیم.

در این جلسه رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کاشان با تقدیر از اقدامات سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان بیان کرد: همانگونه که با انتخاب شهردار جهادی شاهد تحول در عرصه مدیریت شهری بودیم با استقرار نگاه مدیریتی جدید در سازمان فرهنگی ورزشی  تحول مشهودی در اجرای برنامه های فرهنگی در سطح شهر را نظاره گر هستیم.

علی هاشمی طاهری کمیته فرهنگ شهروندی را نه یک اتاق فکر صرف بلکه مجموعه ای با قابلیت اجرایی برنامه های فرهنگی دانست و گفت: این کمیته باید بتواند مصوبات و برنامه های خود را از مرحله ایده به عرصه اجرا برساند که در این صورت اثربخشی آن به صورت عینی و عملی احساس می شود.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان نیز در این جلسه با تأکید بر لزوم ایجاد کمیته فرهنگ شهروندی عنوان کرد: وجود مجموعه ای مستقل برای تبیین استراتژی ها و تعیین اولویت ها با کارگروه های تخصصی می تواند با انسجام ظرفیت های مختلف و بعضا پراکنده موجب اثربخشی بیشتر برنامه های فرهنگی و اجتماعی در حوزه شهروندی شود.

مجتبی رضازاده در خصوص ساز و کار تصمیم گیری در این کمیته تصریح کرد: پس از ارائه اولویت های فرهنگ شهروندی، کارگروه ها با حضور کارشناسان داخلی و حتی خارج از مجموعه شهرداری به پی گیری و بررسی موضوعات تعیین شده اهتمام می ورزند.

قائم مقام کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری کاشان با یادآوری نمونه های مشابه راه اندازی کمیته فرهنگ شهروندی در کلان شهرها عنوان کرد: در شهرهایی مانند اصفهان و قم سال هاست  این کمیته با حضور مسئولان عالی رتبه مدیریت شهری به عنوان  مجموعه کارآمد فعالیت می کند که می توان با بهره گیری از این تجربه موفق و آزموده شده البته مبتنی بر اقتضائات بومی و شهری کاشان ساز و کار موثری را در حوزه فرهنگ شهروندی ایجاد کرد.

در این نشست معاون فرهنگی اجتماعی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان نیز به عنوان دبیر کمیته فرهنگ شهروندی  اهداف، شرح وظایف و دستورالعمل های این کمیته را تشریح کرد.

در ادامه معاون برنامه ریزی و هماهنگی شهرداری کاشان از کمیته فرهنگ شهروندی به عنوان اتاق فکر فرهنگی نام برد و افزود: این کمیته می تواند با بهره گیری از خرد جمعی نقش سیاست گذاری و ارائه راهبردهای کلان در حوزه شهری را به خوبی ایفا کند.

محسن فخری همچنین پیشنهاداتی نظیر راه  اندازی سامانه آموزش الکترونیکی شهرداری و شبکه IPTV  (تلویزیون اینترنتی)، ایجاد مراکز شکوفایی صنایع فرهنگی با قابلیت صادرات محصولات فرهنگی را ارائه کرد.

معاون ترافیک و حمل نقل شهرداری کاشان نیز در ادامه این جلسه گفت: همانطور که مردم از شهرداری انتظاراتی در راستای ارائه خدمات شایسته دارند  از سوی مدیریت شهری خواسته هایی  نیز متوجه شهروندان است که باید از طریق فرآیند آموزش مدنظر آنان قرار گیرد.

محمد مسعود چایچی تأکید کرد: در حوزه ترافیک  و حمل و نقل نه تنها رفتارهای غیراصولی می تواند موجب افزایش هزینه های اقتصادی و زیست محیطی صرف شده توسط شهرداری ها شود بلکه اثر منفی آن شهروندان را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

همچنین معاون خدمات شهری شهرداری کاشان، نقش آفرینی مردم در افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها را تعیین کننده دانست و افزود: یکی از دغدغه های حوزه خدمات شهری بحث کاهش هزینه هاست امری که در صورت حضور و آگاهی مردم می تواند یکی از عمده ترین چالش های مدیریت شهری را مرتفع سازد.

محمد حسین واحدیان از کاهش قابل توجه میزان زباله تولیدی در روز به عنوان تجربه موفق کاهش هزینه ها به وسیله ابزار فرهنگ سازی یاد کرد و گفت: با ارتقای فرهنگ شهروندی می توان از تحمیل هزینه های بیهوده به شهرداری جلوگیری کرد که این خود نوعی درآمدزایی محسوب می شود.

محمد علی فرجی مدیر مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری کاشان نیز در این نشست وظیفه کمیته فرهنگ شهروندی را خطیر خواند و استقلال ساختاری و فیزیکی این مجموعه را در انجام شایسته رسالت خویش، مهم ارزیابی کرد.

لازم به ذکر است مشخص شدن اعضای کارگروه ها توسط روسای کارگروه ها با ابلاغ شهردار به عنوان رئیس کمیته، تعیین موضوعات فرهنگ شهروندی در حوزه کارگروه ها با مشخص شدن اولویت ها و صدور احکام کارگروه ها برخی از مصوبات این جلسه بود.


نظرات کاربران