سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان

30 تیر 1395 17:14 3250 بازدید

با حضور شهرداران مناطق پنج گانه

تبیین استراتژی و راهبردهای سراهای محله در کاشان

تبیین استراتژی و راهبردهای سراهای محله در کاشان

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان، مدیرعامل این سازمان در این جلسه با اشاره به مفهوم سرای محله اظهار داشت: سرای محله یا به عبارت دیگر مرکز مدیریت محله نهادی است مردمی، غیر انتفاعی و خودگردان از نظر مالی که به دنبال جلب و ترویج مشارکت های مردمی و فعالیت های اجتماعی در مقیاس محله است والبته قادر است با تعامل و استفاده از ظرفیت های شهرداری در چارچوب سیاست های کلان شهری در محلات فعالیت کند.

مجتبی رضازاده، با بیان اینکه با تأسیس سراهای محله مدیریت محله به بدنه مردمی هر محله واگذار می شود گفت: بر این اساس اهالی هر محله با شناختی که از ظرفیت های محل سکونت خود دارند بهتر و جامع تر می توانند نسبت به مدیریت و رفع نیاز آن محله اقدام کنند.

وی، با تأکید بر نیازهای فرهنگی و اجتماعی محله ها تصریح کرد: اگر در حوزه مسائل اجتماعی، بتوانیم تعریف مشخص و درستی از جوهره زندگی اسلامی ایرانی در قالب هویت محله ها ارائه دهیم بدون شک می توان با بسیاری از آفات و معضلات مبتلا به فرهنگی در سطح جامعه مقابله کرد.

مشاور شهردار کاشان، در ادامه با اشاره به شیوه سیاست گذاری و اجرای برنامه های فرهنگی اجتماعی اذعان داشت: استراتژی ها  و سیاست های کلان در این حوزه توسط سازمان مشخص و پس از ابلاغ به مناطق شهری توسط سراهای محله اجرا می شود.

رضازاده، در خصوص اعتبارات فرهنگی اجتماعی مناطق مختلف تصریح کرد:  از سال  96 اعتبارات و بودجه مناطق در امور فرهنگی اجتماعی ورزشی در بودجه شهرداری به تفکیک مناطق ابلاغ می شود که بر اساس اولویت ها و استراتژی های تعیین شده توسط سازمان مشخص می گردد.

 مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان در بخش دیگری از سخنانش به رویکرد «پژوهش محوری» در تعیین نیازهای مناطق و محلات تصریح کرد: یکی از رویکردهای اساسی این دوره مدیریتی تأکید بر دو امر نظرسنجی وپژوهش است که در این راستا با پژوهش های انجام شده توسط محققان این سازمان و با همکاری اساتید دانشگاه های کاشان اولویت های اجرای برنامه ها در طول سال مشخص شده است.

رضازاده تأکید کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، برنامه های در نظر گرفته شده توسط سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان بر مبنای نیازهای شهر و هر یک از مناطق و محلات انجام می گردد.

وی، رصد سبک زندگی شهروندان در مناطق مختلف شهری، ارزیابی تأثیر اجتماعی فرهنگی برنامه های اجرا شده توسط سازمان با محوریت فرهنگسراها، پایش افسردگی و نشاط اجتماعی در شهروندان کاشانی و ارائه راهکارهائی برای رشد سرور و نشاط اجتماعی و بررسی علل طلاق و موانع فرهنگی، اجتماعی اقتصادی ازدواج در کاشان و ارائه راهکارهای کاهش طلاق را از جمله پژوهش‌های صورت گرفته برشمرد.

مشاور شهردار کاشان در خصوص موضوعات قابل برنامه ریزی برای اجرا در سراهای محله نیز افزود: شاخصه سلامت زندگی شهری در هر یک از مناطق، فرهنگ کار و کارآفرینی، توانمندسازی بانوان نظیر بحث مشاغل خانگی به خصوص بانوان سرپرست خانواده،‌ مفهوم خانواده و تحکیم بنیان آن، شناسائی و رفتارهای هنجار و ناهنجار شهروندان، همیاری و امدادرسانی در مقوله بحران و خدمات مشاوره ای از جمله موارد قابل برنامه‌ریزی در حوزه سراهای محله به شمار می‌رود./


نظرات کاربران