سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان

31 تیر 1395 12:58 3760 بازدید

مدرس دانشگاه:

کلید ارتباط طلایی «بازخورد» است

کلید ارتباط طلایی «بازخورد» است

به گزارش روابط عمومی وامور بین الملل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان، راضیه فقیهی مدرس دانشگاه در دومین کارگاه آموزشی «مهارت ارتباط مؤثر بین فردی» اظهار داشت: هرچه میان آنکه در قالب ظاهر وانمود به بهره مندی از آن می کنیم و آن چیزی که به صورت واقعی از آن برخورداریم فاصله کمتری وجود داشته باشد حال بهتری خواهیم داشت.

وی با یادآوری عوامل مخرب در یک ارتباط خاطرنشان کرد: بزرگ نمایی نقاط منفی می تواند یک ارتباط دوستانه را با چالش مواجه کند بنابراین برای تقویت یک رابطه باید تا حد امکان نکات مثبت را به فرد یادآور شویم.

این مشاور خانواده با یادآوری اجزای چهارگانه رفتار کلی انسان گفت: فکر، عمل، احساس و فیزیولوژی عواملی هستند که برای وقوع یک رفتار فعال شده و حتی روی یکدیگر اثر می گذارند.

فقیهی در ادامه به موارد مضر در استحکام ارتباط اشاره کرد و افزود: عیب جویی از دیگران، سرزنش کردن، شکوه و گلایه مستمر، بهانه گیری، تهدید، تبیه و باج خواهی از آفات مبتلابه برخی از ارتباط ها به خصوص میان فرزندان و والدین محسوب می شود.

وی سپس به بیان تفاوت مفاهیمی چون «شنیدن»، «گوش کردن» و «گوش کردن فعال» پرداخت و گفت: در شنیدن قوه شنوایی کمک می کند تا صداهایی با فرکانس حداقلی مشخص را حس کنیم اما در گوش کردن دقت همراه قوه حسی می شود تا ماهیت صدا را تشخیص دهد و در گوش دادن فعال علاوه بر فرآیند گوش دادن ذهن هم برای تحلیل این صدا فعال می شود.

این روانشناس، گوش دادن فعال را یکی از ضرورت های یک ارتباط موفق دانست و کاربرد آن را به زوج های جوان در زمان ایجاد گفتگوها توصیه کرد.

گفتنی است: دو کارگاه  آموزشی «مهارت ارتباط مؤثر بین فردی» از سلسله کارگاه های مهارت های زندگی در روزهای 27 و 30 تیرماه جاری در سالن مهرگان فرهنگسرای مهر سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان برگزار شد.


نظرات کاربران