سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان

21 تیر 1397 09:53 949 بازدید

درهمایش تاب آوری در کاشان عنوان شد:

تاب آوری در زندگی باعث شکوفایی و رشد شخصیت می شود

تاب آوری در زندگی باعث شکوفایی و رشد شخصیت می شود

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان در این همایش احمد دستمزد روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه با سخنرانی پیرامون تاب آوری، ویژگی های اصلی افراد تاب آور و اینکه چگونه تاب آور شویم گفت: تاب آوری افراد را توانمند می سازد تا با دشواری ها و ناملایمات زندگی و شغلی رو به رو شوند، بدون اینکه آسیب ببینند وحتی از این موقعیت ها برای شکوفایی و رشد استفاده کنند.

این مدرس دانشگاه در این همایش به معرفی تاب آوری پرداخت و اظهار داشت: تاب آوری به توانایی انسان در مواجهه با بلایا یا فشارهای طاقت فرسا گفته می شود و مجموعه ای از ظرفیت های فردی و روانی است که فرد به کمک آن ها می تواند در شرایط دشوار مقاومت کند و دچار آسیب دیدگی نشود و حتی در تجربه این شرایط مشکل آفرین یا بحرانی، خود را به لحاظ شخصیتی ارتقا بخشد.

 وی با تاکید بر اینکه  تاب آوری مهارتی قابل آموزش است و پدیده ای ذاتی نیست یادآور شد: تاب آوری در افراد از طریق تمرین، آموزش، یادگیری و تجربه حاصل می شود و این ویژگی در کنار توانایی های درونی شخص و مهارت های اجتماعی او و همچنین در تعامل با محیط تقویت می شود، توسعه می یابد و به عنوان یک ویژگی مثبت خودش را نشان می دهد.

دستمزد درهمایش"تاب آوری و نقش آن درمدیریت هیجانات"به معرفی ویژگی های اصلی افراد تاب آور از دیدگاه روان شناسی پرداخت و یاد داشتن و به کارگیری مهارت های اجتماعی چون تفاهم، انعطاف، همدلی و مهربانی، مهارت ارتباطی و شوخ طبعی، یاد داشتن و به کارگیری مهارت های حل مسئله مانند برنامه ریزی، کمک طلبی، تفکر انتقادی و خلاق، آشنایی با مهارت خود گردانی یعنی داشتن هویت، خودکارآمدی، خودآگاهی و تسلط بر وظایف. هدفمندی و خوش بینی به آینده برای رسیدن به آرامش و موفقیت را  از ویژگی های افراد تاب آور برشمرد..

عضو کمیسیون تخصصی اعصاب و روان بهزیستی استان قم در ادامه این همایش، شیوه افزایش تاب آوری افراد را در برقراری روابط بین فردی ، ندیدن بحران ها به صورت موقعیت های برطرف نشدنی ، هدف گذاری، داشتن اقدام های قاطعانه، پرورش دیدگاه مثبت از خود و مراقب خود بودن عنوان کرد و افزود:  با بهره گیری از شیوه های مذکور می توان استقامت و تاب آوری  را در هنگام مواجهه با مشکلات و شرایط سخت افزایش داد.

در پایان همایش"تاب آوری و نقش آن درمدیریت هیجانات"داود قاسم زادگان روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه با حضور در این همایش و در جمع خانواده ها به بیان اینکه  افراد چگونه تاب آور می شوند پرداخت و گفت: فرد تاب آور، نحوه استدلال و نگرش متفاوتی در مواجهه با شرایط ناگوار اتخاذ می کند و همین امر باعث می شود تا آن فرد با تاب آوری، موجب سازگاری مناسب در مواجهه با مشکلات شود.

وی تصریح کرد: افراد تاب آور به طور خلاقانه رابطه شرایط ناگوار که باعث ایجاد آسیب های روانی می شود را حذف و با تغییر جدید از شرایط پر مخاطره برای زمینه سازی رشد و بالندگی خود استفاده می کنند .

موسس کلینیک روانشناسی آتیه اذعان داشت: تاب آوری بدان معنا نیست که در برابر آسیب ها یا شرایط تهدید کننده پایدار بمانیم و در رو به رو شدن با شرایط خطرناک حالتی انفعالی داشته باشیم بلکه شرکت و حضور فعال و سازنده ما در محیط پیرامون نیز در نظر است.

گفتنی است فرهنگ سرای مهر سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان با همکاری کلینیک روانشناسی آتیه تلاش کرد تا با برگزاری همایش"تاب آوری و نقش آن درمدیریت هیجانات" ویژه خانواده ها، در راستای نپرداختن به ناهنجاری ها و اختلال ها و توجه بیشتر افراد به توانمندی ها  و استعدادها و همچنین  به منظورشناسایی شیوه هایی برای حل مشکل که بهتر زیستن و شادکامی انسان را در پی دارد گام بردارد.

شایان ذکر است فرهنگ سرای مهر از مراکز وابسته به سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان به منظور ارتقای سطح آگاهی و بینش شهروندان و ایجاد تحول در نگرش آنان به زندگی، برگزاری کارگاه ها و همایش های متنوعی با رویکرد سبک زندگی ایرانی اسلامی را بصورت هفتگی در دستور کار خود قرار داده است.

 

 

 


نظرات کاربران