سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان

27 مهر 1395 11:02 2159 بازدید

متخصص فیزیولوژی ورزشی:

افراط و تفریط در ورزش کارایی جسمانی را کاهش می‌دهد

افراط و تفریط در ورزش کارایی جسمانی را کاهش می‌دهد

یک کارشناس و متخصص فیزیولوژی ورزشی، فعالیت‌ها و ورزش هوازی را یکی از عوامل جلوگیری کننده از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی دانست.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان، سعید حلاج‌باشی شامگاه دوشنبه در کارگاه آسیب‌شناسی در ورزش با رویکرد آشنایی با اصول صحیح در فعالیت‌های ورزشی در فرهنگسرای مهر اظهار کرد: در رفتارهای ورزشی شاهد سه نوع رویکرد افراطی، تفریطی و به قاعده هستیم که در دو شیوه نخست نتایج مشابه و البته مضری برای قوای جسمانی حاصل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: رفتارها در دو نوع رویکرد کم تحرکی و بیش از اندازه ورزش کردن موجب کاهش کارایی قوای جسمانی و تحلیل استقامت بدنی می شود.

این کارشناس فیزیولوژی ورزشی سپس به تشریح عناصر و دستگاه‌های بدن یک انسان پرداخت و کارکرد هر یک از آنها را در روند یک فعالیت ورزشی مورد بررسی قرار داد.

حلاج‌باشی در ادامه در خصوص آسیب‌های جسمانی به دو آسیب شکستگی و پوکی استخوان اشاره و عنوان کرد: در مورد شکستگی تنها باید به ثابت نگاه داشتن ناحیه آسیب دیده اکتفا کرد و ادامه روند درمانی را برعهده پزشک متخصص قرار داد.

وی افزود: در مورد پوکی استخوان باید با شیوه‌هایی مانند ارائه محرک شامل پیاده‌روی و کار اصولی با  وزنه یا اصلاح الگوی تغذیه و مصرف لبنیات از بروز آن تا حد امکان جلوگیری کرد.

این مدرس تربیت بدنی با اشاره به سایر آسیب‌های متداول در فعالیت‌ها، تغییر عادات نامناسب در زندگی روزمره و انتخاب ابزار استاندارد حرکتی را از جمله شیوه‌های مقابله و حداقل کنترل این آسیب‌ها قلمداد کرد.

حلاج‌باشی با تأکید بر اینکه پیش از انجام فعالیت‌های ورزشی باید هدف از آن مشخص باشد گفت: اهدافی نظیر پیشگیری از بیماری‌ها، درمان و کنترل، توانبخشی و کاهش عوارض و کسب آمادگی هر یک نگاه خاص و الگوی حرکتی ویژه ای را در زمینه فعالیت های ورزشی می طلبد.

وی ، فعالیت‌ها و ورزش هوازی را یکی از عوامل جلوگیری کننده از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی دانست و متذکر شد: این نوع ورزش به دلیل پیوستگی و شدت کم فشار روی مفاصل بهترین فعالیت برای افراد مسن و یا میانسال به شمار می‌رود.

شایان ذکر است: کارگاه آسیب شناسی در ورزش با رویکرد آشنایی با اصول صحیح در فعالیت‌های ورزشی همراه با ارائه گواهینامه معتبر و به همت معاونت ورزش سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان در فرهنگسرای مهر برگزار شد.


نظرات کاربران