سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان

22 تیر 1395 15:29 2314 بازدید

کارشناس رسانه ملی:

حجاب جامعه را از افسردگی نجات می‌دهد

حجاب جامعه را از افسردگی نجات می‌دهد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان، حجت الاسلام محمدرضا برادران در گردهمایی «خانواده سعادتمند، زندگي عفيفانه» با گرامیداشت روز ملی عفاف و حجاب اظهار کرد: این روز یادآور مجاهدت زنان و مردانی است که برای دفاع از ارزشی چون عفاف و حجاب به میدان آمده و خون پاک خویش را در این مسیر نثار کردند.

*وجود 17 آیه اختصاصی در مورد حجاب در قرآن

وی با اشاره به روایتی از معصوم(ع) مبنی بر اطاعت قطعی مردم در صورت درک صحیح محاسن کلام اهل بیت خاطرنشان کرد: آن افرادی که هم که نسبت به حجاب بی‌تفاوت بوده یا موضع منفی داشته اگر حسن این دستور دینی را درک کنند بدون شک با اشتیاق به سوی آن می‌روند.

کارشناس برنامه تلویزیونی آفتاب شرقی، توجه ویژه قرآن کریم به مسئله حجاب و عفاف را یادآور شد و گفت: علاوه بر 17 آیه که به صورت خاص پیرامون امر حجاب وجود دارد، ده‌ها آیه در خصوص روابط زن و مرد محرم و نامحرم و نیز حوزه خانواده در کلام وحی آمده است.

* نگاه لذت‌جویانه تمنای دل را به همراه می‌‌آورد

حجت الاسلام برادران، با تأکید بر لزوم رویکرد تبیینی و اقناعی در امر عفاف و حجاب بیان کرد: این در حالی است که بیشتر فعالیت‌ها در این حوزه، به صورت احساسی انجام می‌شود و کمتر آثار و نتایج عینی عفاف و حجاب مورد تحلیل و بحث کارشناسی قرار می‌گیرد.

وی سپس به تعبیر «تَميلُوا مَيْلاً عَظيماً» به کار رفته در آیه 27 سوره نسا اشاره کرد و در خصوص کارکرد آن در مسئله حجاب افزود: نخستین اتفاقی که در صورت حذف حجاب روی می‌دهد تمنا و خواست دل‌ها برای تصاحب آن است و بر خلاف برخی ادعاها، هیچ فردی از این میل و لذت‌جویی در امان نیست.

*شکست‌های غریزی و جنسی از عوامل افسردگی و پرخاشگری است

کارشناس رادیو معارف افزود: زمانی که فرد نمی‌تواند به این خواست و تمنای دل دست یابد و شکست می‌خورد، این عدم کامیابی لذت، افسردگی، پرخاشگری و دلمردگی را به همراه می‌آورد.

حجت الاسلام برادران، با بیان اینکه یکی از عوامل افسردگی و پرخاشگری شکست‌های غریزی و جنسی است تأکید کرد: بر این اساس نخستین کارکرد حجاب این است که مردان و زنان جامعه را از دل‌مردگی و افسردگی نجات می‌دهد.

*اصالت یافتن زیبایی ظاهری جامعه را با خطر مواجه می‌سازد

وی، مفهوم «مهربانی» را نهفته در عفت و حجاب دانست و گفت: فرد محجوب در درجه نخست نسبت به جامعه مهربان است و اجازه نمی‌دهد جامعه شکست بخورد و در سوی مقابل فردی که نسبت به حجاب بی‌تفاوت بوده در حقیقت نسبت به اجتماع خویش نامهربان و غیرمسئول است.

این استاد حوزه و دانشگاه، جلوگیری از تحقیر زن و بالا بردن جایگاه آن را کارکرد دیگر حجاب قلمداد کرد و گفت: هر ارزشی در انسان اگر به شیوه نامتعادل مورد توجه قرار گیرد به خطر تبدیل می‌شود و در صورت حذف حجاب، تهدید اصالت یافتن زیبایی ظاهری بوجود آمده و انسان از پرورش سایر ارزش‌های خویش نظیر عاطفه، عقل، ایثار و... غافل می‌شود و جامعه و خانواده را با خطر مواجه می‌سازد.

«دوست داشتن» با «خواستن» متفاوت است/ولنگاری سستی بنیان خانواده را به همراه دارد

حجت الاسلام برادران، با اشاره به اینکه اسلام میان «خواستن»و «دوست داشتن» تفاوت می‌گذارد تصریح کرد: توجه بیش از حد به قیافه و زیبایی ظاهری شاید فردی را خواستنی کند اما به دلیل بی‌توجهی به سایر فضیلت‌ها، او را مقبول و لایق دوست داشتن نمی‌گرداند.

وی، ولنگاری را موجب سست شدن بنیان خانواده‌ها دانست و اذعان کرد: حضور غیرعفیفانه در سطح جامعه، نه تنها پایه‌های خانواده آن فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد بلکه ممکن است کانون گرم خانواده‌ای دیگر را نیز متلاشی کند.

در پایان جلسه پرسش و پاسخ با طرح سؤالات و شبهات مسئله عفاف و حجاب برگزار شد که حجت‌الاسلام برادران به پرسش‌های حاضران  در خصوص راهکارهای تقویت زندگی عفیفانه پاسخ داد.

در ابتدای این گردهمایی علاوه بر شعرخوانی آیینی یکی از بانوان شاعره کاشانی، خواهر شهید مدافع حرم طهماسبی نیز دل‌نوشته‌ای خطاب به برادر به صورت دکلمه اجرا کرد و در پایان مستند شهیده کاشانی راه عفاف و حجاب به نمایش در آمد.

همچنین در حاشیه این اجتماع باشکوه، برنامه‌های جنبی نظیر غرفه ویژه کودکان و ایستگاه‌های خطاطی و پاسخ به شبهات در نظر گرفته شده بود که با استقبال قابل توجه شهروندان کاشانی مواجه شد.

شایان ذکر است گردهمايي «خانواده سعادتمند، زندگي عفيفانه»  به همت سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري کاشان و با همکاري دفتر بسيج خواهران ناحيه مقاومت بسيج اين شهرستان به مناسبت روز ملي عفاف و حجاب و گراميداشت ياد و خاطره شهداي مسجد گوهرشاد با حضور خانواده معظم شهدا به ویژه شهدای مدافع حرم، بسیجیان و اقشار مختلف مردم دیار مؤمنان برگزار شد.


نظرات کاربران