سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان

13 بهمن 1395 17:01 1978 بازدید

با حضور معاون وزیر ارشاد

نمایشگاه سراسری کتاب کاشان افتتاح شد

نمایشگاه سراسری کتاب کاشان افتتاح شد

آیین افتتاحیه نمایشگاه سراسری کتاب کاشان با حضور نماینده ولی ففیه و امام جمعه این شهرستان، معاون وزیر امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار اصفهان و جمعی از مقامات کشوری و استانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان، در این مراسم که به همت این سازمان در مصلی بقیه الله الاعظم برگزار شد علاوه بر مسئولان عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران استانی، تعدادی از مسئولان اجرایی شهرستان، مدیران شهری و همچنین فعالان عرصه کتابخوانی حضور داشتند.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان در این مراسم  با تعبیری هنری و شاعری هر حرف این دیار را نماینده یک مفهوم دانست و افزود:  حرف "ک" در اسم این خطه به معنای کتاب، "ا"به مثابه ایران،" ش" در بردارنده مفاهیم شهادت، شجاعت و شهامت، و "ن" به مفهوم نبوغ و استعداد است.

آیت الله نمازی با تأکید بر نقش کتاب در سعادتمندی جامعه  بر اولويت كتابهاي مورد استفاده براي نسلهاي مختلف تأكيد كرد و افزود: اولويت هاي مطالعه شخصي، شرايط سني بلوغ، كمال و پيري بايد مشخص شود كه كتابهاي اجتماعي را يك مدير و يا مسؤول، قاضي، خطيب، پدر، مادر، فرمانده، معلم، دبير و استاد به چه مطالعاتي در حاشيه فعاليتهاي خود نياز دارد تا به او در انجام وظايف و مأموريت ها كمك كند.

به گفته وي، امروز منشأ همه اختلافات اجتماعي، خانوادگي، عدم آگاهي افراد به وظايف خودشان است كه كميته تخصصي بايد آنها را شناسايي و براي هر بخشي و سن و سالي كتابهاي مورد نياز همان بخش را معرفي كند.

آیت الله نمازی اظهار اميدواري كرد با تلاش و تدبير متوليان فرهنگي جامعه به ويژه جوانان بتوانيم به آن جايگاهي كه بايد قرار داشته باشيم با كمك شما و هدايتهاي رهبر معظم انقلاب برسيم.

معاون استاندار اصفهان و فرماندار کاشان در این مراسم با اشاره به شهرت جهانی کاشان اظهار کرد: اعتبار و شهرت کاشان به واسطه شعرا، دانشمندان و بزرگانی است که در طول تاریخ موجب بالندگی و شکوفایی تمدنی این خطه شده اند.

حمیدرضا مومنیان با اشاره به اهتمام دستگاه های اجرایی به امر پویایی اجتماعی به خصوص در زمینه فرهنگ خاطرنشان کرد: این هدف با بکارگیری ظرفیت های مختلف مانند سمن ها، پایگاه های بسیج، کانون های فرهنگی مساجد و...محقق شده است.

وی همچنین ضمن تقدیر از مقامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ایجاد امکان میزبانی از نمایشگاه کتاب؛ بر آمادگی این شهرستان برای رقم خوردن این رویداد بزرگ فرهنگی به صورت سالانه تأکید کرد.

در ادامه شهردار کاشان با بیان اینکه کاشان پرنشاط مسیر توسعه خود را ادامه می دهد از بهره برداری 200 پروژه در ایام دهه فجر در کاشان در حوزه مدیریت شهری خبر داد.

سیدمحمد ناظم رضوی همچنین با تقدیر از نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان برای موافقت با استفاده از محیط مصلی برای فضای نمایشگاه کتاب به برخی از اقدامات انجام شده برای مهیا شدن این مکان برای میزبانی از این رویداد فرهنگی اشاره کرد.

وی همچنین از بهره برداری از مجموعه نیایش یک در هفته آینده خبر داد و از حضور راهنمایان گردشگری جهان و مناطق دیگر کشور در کاشان به عنوان اتفاق مهم دیگر هفته آینده نام برد.

شهردار کاشان  اختصاص اعتبار احداث بزرگ ترین کتابخانه استان اصفهان در بودجه سال 96 را اعلام و آن را گامی در جهت رشد و ارتقای کتابخوانی در شهرستان کاشان دانست.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آیین با رفیع خواندن جایگاه مردم خطه کاشان در عرصه فرهنگی و مذهبی اظهار کرد: کاشان شهری است که جهان تشیع به آن مدیون است و از دیرپا ترین مناطق کشور در گرویدن به این مذهب و معارف اهل بیت به شمار می رود.

عباس صالحی تصریح کرد: کاشان شهری است که نه تنها ایران و جهان اسلام بلکه دنیا به آن بدهکار است شهری که با پرورش دانشمندان بزرگی در زمینه های فقه، ریاضیات، علوم طبیعی و انسانی، ادبیات سهم عمده ای در علم و فرهنگ این سرزمین به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه  با تأکيد بر گسترش عرصه کتابخواني در کشور به عنوان يکي از عرصه هاي پر تکاپو و فعال، ابراز کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در سه سال گذشته نگاه جدي به اين  عرصه داشته و در 10 ماه نخست امسال حدود 60 هزار عنوان کتاب چاپ اول و جديد داشته ايم.

رسول زرگرپور استاندار اصفهان نیز در این مراسم با بیان اینکه ترويج فرهنگ مطالعه و نقش آن در توسعه کشور یک امر انکارناپذیر محسوب می شود گفت: امروز شاهد رويداد فرهنگي بزرگي در شهر کاشان هستيم، شهري که نسبتش با کتاب دیرینه است و هنوز با ميراث گرانبهاي کتاب در تاريخ مي درخشد.

حجت الاسلام حبیب الله ارزانی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز در سخنان خود به نقش جامعه و نهادها در زمینه ترویج فرهنگ مطالعه اشاره و تصریح کرد: توسعه فرهنگی جامعه مستلزم گسترش فرهنگ کتابخوانی و آفرینش اثرهای علمی و فرهنگی ماندگار برای نسل های آینده است.

سيصد و بيست و پنجمين نمايشگاه كتاب استاني و دومين نمايشگاه نمايشگاه كتاب سراسري كاشان حدود 300 ناشر و نمايندگي 39 هزار و 900 عنوان كتاب را در 171 غرفه عرضه كرده اند.

انتهای خبر/


نظرات کاربران