سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان

26 مهر 1396 07:52 1812 بازدید

استاد حوزه و دانشگاه:

«وسوسه» نخستین مرحله ارتکاب گناه است

«وسوسه» نخستین مرحله ارتکاب گناه است

 

 

یک استاد حوزه و دانشگاه، وسوسه و خطور یک فکر نادرست را نخستین مرحله ارتکاب گناه دانست.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان، حجت‌الاسلام مرتضی هاشمی در سومین روز مراسم زیارت عاشورا که با استقبال عزاداران حسینی در فرهنگسرای علامه فیض کاشانی (ره) برگزار شد، به مراحل بعدی گناه بعد از وسوسه اشاره و اظهار کرد: مرحله دوم وقتی کاری به اذن خدا انجام شد و به نتیجه رسید انسان آن را به خود نسبت می دهد و دچار جهل و خودخواهی می شود، سپس مرتکب گناهی می شود ودر این مرحله وقتی دچار اشتباه شد دنبال پوشاندن گناه می رود و گناه بعدی اتفاق می افتد و این سیر ادامه دارد تا زمانی که انسان پشیمان می شود وتصمیم به توبه می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در این لحظات شیطان می آید و با وعده های توخالی، توبه را به تاخیر می اندازد تا زمان مرگ فرا برسد و سپس نتیجه گناه عذاب است.

به گفته این استاد دانشگاه، هر گناه موجب سقوط از مقام عبودیت و بندگی  می شود و شیطان در اثر یک نافرمانی و گناه - سجده نکردن در برابر آدم -  و حسادت به  نور ائمه، مقامی را که در اثر6000 سال عبادت به دست آورده بود از دست داد.

هاشمی اذعان کرد: آدم  و حوا در بهشت در راحتی و  نعمت بودند، اما یک گناه موجب شد آنها به زمین هبوط کنند و برای رزق و روزی باید کار کنند و زحمت بکشند و این بنده با اینکه او بخشیده شد ولی به مقام قبلی برگردانده نشد.

وی، با بیان اینکه امام علی(ع) درپاسخ به کسی که از ایشان سوال کرده بود که شما چرا گناه نمی کنید فرمودند: "من نگهبان در دلم ( چشم) بودم" افزود: چشم می بیند، دل می خواهد، نفس اماره به کار می افتد و سپس گناهی را که نمی خواهد انجام می دهد و اثرات آن ادامه دارد.

شایان ذکر است: سومین روز مراسم زیارت عاشورا با حضور گسترده اهالی منطقه سه شهری کاشان همراه با مداحی و سخنرانی به همت فرهنگسرای علامه فیض (ره)  برگزار شد.

انتهای خبر/


نظرات کاربران