سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان

07 بهمن 1395 09:31 1860 بازدید

با حضور شعرای برجسته فارسی زبان

پرواز یازدهمین جشنواره شعر فجر از کاشان آغاز شد

پرواز یازدهمین جشنواره شعر فجر از کاشان آغاز شد

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان، در این مراسم که نام های شناخته شده عرصه زبان فارسی نظیر محمدعلی بهمنی، علیرضا قزوه، عبدالجبار کاکایی، اسماعیل امینی، پرویز بیگی حبیب آبادی، محمد کاظم کاظمی و محمود اکرامی فر به عنوان دبیران علمی ادوار پیشین جشنواره شعر فجر حضور داشتند شاعران فارسی زبان به خواندن آثار خود پرداختند.

* رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان:نام شاعران کاشانی با شعر انقلاب عجین شده است

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان در این آیین، نام شعر و شاعران کاشانی را با شعر پس از انقلاب عجین شده  دانست و اظهار کرد: شاعرانی چون مشفق کاشانی، سپیده کاشانی، صفا لاهوتی و...نام های بزرگی در شعر پس از انقلاب محسوب می شوند که توانسته اند تأثیر بسزایی در جریان شعری این دوران از خود به جای گذارند.

مصطفی جوادی مقدم همچنین با اشاره به پویایی فعالیت شاعران افغانستانی در کاشان خاطرنشان کرد: کاشان جزو معدود شهرهایی است که فضایی تاریخی را برای فعالیت شاعران خوش قریحه افغانستانی را در قالب انجمن ادبی در اختیار گذاشته و در جهت هویت بخشی مستقل به این بخش از جامعه فارسی زبان اهتمام ویژه دارد.

وی با تأکید بر اینکه کاشان از ظرفیت های فرهنگی بالقوه ای برخوردار است گفت: این منطقه برای سومین سال است که به عنوان نامزد پایتخت کتاب ایران و جزو پنج شهر دوستدار کتاب معرفی می شود و اکنون نیز پس از سال ها میزبانی از نمایشگاه کتاب را به انتظار نشسته است.

* مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان : تمرکززدایی را از شعار به عرصه عمل نزدیک کردیم

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان نیز در این مراسم تمرکززدایی در برگزاری جشنواره شعر فجر را فراتر از شعار دانست و یادآور شد: بر اساس همین رویکرد، افتتاحیه جشنواره یازدهم در خارج از پایتخت و یک شهر غیرمرکز استان و البته با قدمت و پیشینه غنی ادبی و فرهنگی برگزار می شود.

مهدی قزلی، همچنین از برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره در مشهد و نیشابور خبر داد و افزود: برپایی محافل دیگری چون شعر خلیج فارس در جزیره هرمز، محفل جوانان در تهران و...از دیگر برنامه های آینده در این حوزه به شمار می رود.

وی  لغو آیین شعر طنز را به احترام شهادت آتش نشانان ایثارگر را نیز متذکر شد و از برگزاری محفل شهدای خدمت در هفته پیش رو خبر داد.

*قزوه: دیگرنمی توانند ریشه های درخت نیرومند شعر فجر را قطع کنند

در ادامه علیرضا قزوه یکی از بنیانگذاران جشنواره شعر فجر با تقدیر از فعالان دوره های مختلف این جشنواره بیان کرد: نهالی که 11 سال پیش کاشته شد اکنون به درختی نیرومند و مثمر مبدل شده که دیگر نمی توانند ریشه های آن قطع کنند.

وی انتخاب محمد کاظم کاظمی را به عنوان دبیر هیئت علمی جشنواره یازدهم انتخابی شایسته خواند و گفت: البته باید این رویکرد زودتر انجام می شد و انتظار می رود در زمینه سایر سرزمین های فارسی زبان نظیر تاجیکستان، پاکستان، هندوستان و...این نگرش به کار گرفته شود.

*دبیر علمی یازدهمین جشنواره شعر فجر: روند داوری آثار آغاز شده است

محمد کاظم کاظمی  دبیر علمی یازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر نیز با تقدیر از میزبانان افتتاحیه، کاشان را نامی آشنا برای تمام مردم فارسی زبان قلمداد و بیان کرد: ترکیب بند محتشم نه تنها ورد زبان مرثیه خوانان و نوحه خوانان افغانستانی است بلکه تمام 12 بند آن در کتاب های جوانان افغان نگاشته شده است.

وی، ضمن تقدیر از نگاه گسترده برگزارکنندگان جشنواره یازدهم به قلمرو تمدنی زبان فارسی، بررسی محتوایی آثار و انتخاب هیئت داوران را از جمله وظایف دبیر علمی جشنواره عنوان و اضافه کرد: روند فعالیت ها آغاز شده و تا کنون تقریبا تمام کتاب های منتشر شده سال 1394 کشور ایران و تمام کتاب های یک دهه اخیر مرتبط با شعر فجر در افغانستان گرد هم آمده است.

*امینی: سیاستمداران از شاعران بیاموزند

اسماعیل امینی استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه شعرا معلمان جامعه هستند بیان کرد: شاعران الگوهای رفتاری، اندیشه ای، احساسی و عاطفی دیگران بوده و با وجود اینکه شعر در میان هیاهوی دیگر موجود صدایش آنچنان شنیده نمی شود اما بدون شک یکی از هدایتگران و معلمان جامعه امروز محسوب می شوند.

وی افزود: در حالیکه شاهد هستیم حتی دو نفر از یک حزب نمی توانند یکدیگر را تحمل کنند اما شاعران از زبان ها، سرزمین ها و با سلایق شعری و حتی سیاسی مختلف کنار هم می نشینند و هر روز پیوندشان  محکم تر می شود.

*کاکایی: از نگرش های مختلف در جشنواره شعر فجر استفاده شود

عبدالجبار کاکایی یکی از دبیران پیشین جشنواره و ترانه سرایان برجسته ای بود که با اشاره به ظرفیت شعر انقلاب آن را دارای توسعه چشمگیری ارزیابی کرد و در عین حال خواستار بهره گیری از سلایق و نگرش های مختلف در برگزاری جشنواره شعر فجر شد.

مراسم افتتاحیه بین المللی شعر فجر با همکاری بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان برگزار شد.

انتهای خبر/


نظرات کاربران