سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان

05 بهمن 1395 07:59 2082 بازدید

در نخستین جلسه هیئت مدیره :

«رجایی» مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس کاشان شد

«رجایی»  مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس کاشان شد

علی اصغر رجایی فرمانده اسبق ناحیه مقاومت بسیج سپاه کاشان به عنوان مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت این شهرستان انتخاب شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان، در نخستین جلسه هیئت مدیره «باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت شهرستان دارالمومنین کاشان» که در حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان برگزار شد علی اصغر رجایی یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس که سال ها مسئولیت های متعددی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برعهده داشته است به عنوان مدیرعامل بزرگ  ترین مجموعه زیرساختی حوزه ی  ایثار و شهادت منطقه فرهنگی کاشان انتخاب شد.

 

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان در این جلسه با بیان اینکه احداث باغ موزه دفاع مقدس در ادامه و استمرار حرکت هشت سال دفاع مقدس محسوب می شود اظهار کرد:  تشکیل این مجموعه در حقیقت براي حفظ برکات، نتایج و دستاوردهایی است که با تلاش ملت ایران و جوانان فداکار در طول هشت سال حاصل شد و هرچه آن که داشتند در راه عزت و توسعه جامعه اسلامی سرمایه گذاری کردند.

 

آیت الله نمازی اضافه کرد: بازماندگان راه شهادت بايد به دنبال حفظ آثار شهدا و دفاع مقدس باشند که این در حقیقت مأموریت باغ موزه های دفاع مقدس به مشار  می رود که با تبیین فلسفه دفاع و جهاد براي نسلهاي آينده این میراث را حفظ کنند.

 

وی به نبردهای صدر اسلام در طول حیات پیامبر اکرم (ص) نظیر بدر، خیبر و...اشاره و تأکید کرد: همانگونه كه جنگ هاي پيامبر اكرم(ص) در تاريخ به ثبت رسيده و ماندگار شده است باید برای ثبت ابعاد مختلف دفاع مقدس نیز تلاش کنیم چراکه مبنای حرکت و استمرار نهضت حسینی به شمار می رود.

 

رئیس هیئت امنای باغ موزه دفاع مقدس با تأکید بر اهمیت ویژه نگاه محتوایی به باغ موزه های دفاع مقدس عنوان کرد: علاوه بر وجهه ابزاری و مادی باغ موزه های دفاع مقدس که شامل ساختمان، تجهیزات و ادوات و ابزار نظامی است باید توجه داشت وجهه اصلی باغ موزه دفاع مقدس مباحث محتوایی است یعنی همان سلاح  توسل ها، اذکار، ادعیه و سجده های طولانی که موجب شد تا روح دفاع مقدس در همه جا حاضر باشد.

 

آیت الله نمازی با اشاره به جایگاه والای شهدا به واسطه فدا شدن برای ذات اقدس ربوبی خاطرنشان کرد: اگر شهدا از این جایگاه رفیع برخوردارند، براي اين است كه خون خود در مسیر توحید موجب پرواز انسان ها به سوی معنویت شدند.

 

وی با تأکید بر اینکه بيداري اسلامي برگرفته از معنويت دفاع مقدس به عنوان ميراث امام راحل بايد به همه كشورهاي اسلامي و  حتي غرب نيز صادر شود گفت: براي خدا كه از مردگان زنده مي سازد و امروز دنياي غرب مرده است بيداري اسلامي در غرب كار سختي نيست و امروز حيات بشريت و روح اسلام در حال صادر شدن به سراسر جهان است.

 

شهردار کاشان نیز به عنوان رئیس هیئت مدیره باغ موزه دفاع مقدس کاشان در این نشست با اشاره به اختصاص زمین در بلوار امام رضا(ع) اظهار کرد:  پنج هکتار برای فاز نخست پروژه درنظرگرفته شده که با توجه به اراضی موجود در اختیار، قابلیت توسعه نیز تا 15 هکتار دیگر را نیز دارا می باشد.

 

سید محمد ناظم رضوی با تأکید بر اهمیت ارائه محتوای فرهنگی و میراث معنوی شهدا به عنوان امری خطیرتر از توسعه های عمرانی خاطرنشان کرد: در تمام دنیا هر آنچه که به عنوان مفهومی مقدس شناخته می شود به عنوان نماد در معرض دید مخاطبان قرار می گیرد اقدامی که می توان در قالب باغ موزه دفاع مقدس مبتنی بر عرضه الگوهای ارزشمند ملی و مذهبی به آن اهتمام داشت.

 

وی با یادآوری فرصت مطلوب ایام عید نوروز برای ارائه گنجینه ایثار و شهادت شهرستان کاشان با استفاده از ظرفیت گردشگری منطقه عنوان کرد: با توجه به موقعیت مناسب باغ موزه و قرارگیری در مسیر تردد مسافران می توان از این موقعیت برای شناساندن بیش از پیش مجموعه باغ موزه دفاع مقدس بهره برد اقدامی که اکنون با آماده سازی مقدماتی مجموعه نظیر تسطیح و مناسب سازی محیطی در حال انجام است.

 

رئیس هیئت مدیره باغ موزه دفاع مقدس کاشان ضرورت حفاظت فیزیکی این مجموعه را یادآور شد و لزوم استقرار نیروهای مورد نیاز توسط ناحیه مقاومت بسیج کاشان را مورد تأکید قرار داد.

 

ناظم رضوی مد نظر قرار گرفتن اعتبارات مورد نیاز باغ موزه دفاع مقدس در بودجه سال 95 شهرداری را خاطرنشان کرد و خواستار مساعدت شورای اسلامی شهر در تصویب بودجه مورد نیاز در سال 96 برای این پروژه شد.

در ادامه محمد رضوان نژاد عضو هيئت مديره باغ موزه دفاع مقدس،  به جایگاه ممتاز این  شهرستان در دوران هشت سال جنگ تحمیلی به خصوص در زمینه پشتیبانی از جبهه اشاره و تصریح کرد: بعد از گذشت بيش از دو دهه از پايان دوران حماسه و ایثار وجود مجموعه‌ای برای ترویج ارزش ها و ارائه  دستاوردهای دفاع مقدس بسیار ضروری به نظر می رسید و خلأ یک مجموعه فرهنگی جامع در این حوزه بسیار احساس می شد.

 

معاون سیاسی اجتماعی اسبق فرمانداری ویژه کاشان ایجاد باغ موزه دفاع مقدس در شهرهای مختلف نظیر تهران، همدان ، کرمان و....را یادآور شد و افزود: اکنون شاهد هستیم این مجموعه در شهرستان کاشان با هدایت آیت الله نمازی سفیر ولایت و با اهتمام شهردار جهادی و بسیجی کاشان فعالیت خود را مجدانه آغاز کرده است.

 

فرمانده ناحیه مقاومت بسيج كاشان نيز در این جلسه ایجاد باغ موزه را جلوه ی ایثارگری بیش از 20 هزار رزمنده قلمداد و بیان کرد: این مجموعه می تواند پیوند نسل جوان منطقه فرهنگی کاشان را با آموزه های دوران دفاع مقدس پیوند مستحکمی بخشد و علاوه بر آن خاطره حماسه آفرینی های رزمندگان اسلام را دوباره برای جامعه زنده سازد.

 

سرهنگ باقر فرهنگ متذکر شد: آثار شهداي كاشان بعد از پايان ایام جنگ تحمیلی، به صورت مشترک توسط بنياد شهيد و امورايثارگران شهرستان كاشان اداره شد که ساماندهی و تمرکز در جمع آوری آن در باغ موزه دفاع مقدس می تواند بسیار سودمندتر باشد.

 

مجتبی رضازاده به عنوان دبیر هیئت امناء و عضو هیئت مدیره باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت شهرستان دارالمومنین کاشان نیز در این جلسه با یادآوری اقدامات صورت گرفته برای آغاز فرآیند قانونی و اجرایی باغ موزه عنوان کرد: بر این اساس تأسیس موسسه فرهنگی و هنری مستقل و اخذ مجوز آن از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای آغاز فعالیت های زیربنایی و همچنین امور فرهنگی و محتوایی باغ موزه در دستور کار قرار گرفته  که در آینده ای نزدیک مراحل ثبت آن به اتمام می رسد.

 

مشاور شهردار و مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان تشکیل هیئت مدیره و انتخاب مدیرعامل را پس از برگزاری جلسه هیئت امنا در شهریور ماه سال جاری را گامی دیگر برای شروع رسمی مأموریت های مربوطه دانست و گفت: طبق نظر ریاست محترم هیئت امناء حضرت آیت الله نمازی تعداد 9 نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی برای عضویت در این هیئت مدیره انتخاب شدند که ریاست آن به عهده ی شهردار کاشان بوده و نقش آفرینی یکی از پیشکسوتان عرصه جهاد و شهادت به عنوان مدیرعامل، روند اقدامات آتی را رقم خواهد زد .

 

شایان ذکر است در این  جلسه شهردار، فرماندار و فرمانده ناحیه مقاومت بسیج کاشان به عنوان اعضای حقوقی و علی اصغر رجایی، محمد رضوان نژاد، اصغر رحمانی، غلامرضا سلوکی، غلامعلی عبدالرحیمی و مجتبی رضازاده به عنوان اشخاص حقیقی احکام عضویت خود در هیئت مدیره باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت شهرستان درالمومنین کاشان را از نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان دریافت کردند.

 

انتهای خبر/


نظرات کاربران