سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان

24 دی 1401 12:57 459 بازدید

رئیس مرکز مطالعات تاریخ معاصر ایران:

سرمایه انسانی، بالاترین سرمایه ملی هر کشور است

سرمایه انسانی، بالاترین سرمایه ملی هر کشور است

آئین بزرگداشت صد و هفتاد و یکمین سالگرد شهادت میرزا تقی خان امیرکبیر با عنوان«امیر افتخار» از سوی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان با حضور رئیس مرکز مطالعات تاریخ معاصر ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان، عباس سلیمی نمین در این ویژه برنامه که در سالن کنفرانس اتاق بازرگانی تشکیل شد، به معرفی شخصیت، خدمات ارزشمند و اصلاحات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی صدراعظم ایران در دوره ناصرالدین شاه قاجار پرداخت.

وی با تشریح اقدامات امیرکبیر در بخش‌های داخلی، بین المللی و نوع تعامل وی، با اشاره به این که بالاترین سرمایه ملی هر کشور ، سرمایه انسانی است، به اقداماتی که امیرکبیر برای پیشرفت کشور انجام داده و نتایج آن اشاره کرد.

رئیس مرکز مطالعات تاریخ معاصر ایران گفت: امیرکبیر در ابتدای دوران صدارت خود، روس‌های تزاری و انگلیسی‌ها را مانع خود می‌دید که قصد تضعیف دولت مرکزی را با اجیر کردن عشایر در جنوب ایران، تجزیه طلبی در استان‌های مرزی، استفاده از شرورها داشتند
ولی او برای پیشرفت ایران و جلوگیری از نفوذ بیگانگان در برابر روس و انگلیس و دخالت‌های آن‌ها محکم ایستاد.

وی با اشاره به اقدامات اقتصادی امیرکبیر اظهار داشت: در زمانی که خراج خالی بود به جای قرض گرفتن از روس‌ها، به کم کردن حقوق مسئولین خود پرداخت و از منابع مردمی استفاده کرد که نتیجه این امر تاسیس امکاناتی در آموزش مانند دارالفنون و هم چنین در بخش نظامی تولید اسلحه سازی بود.

سلیمی نمین با بیان اینکه ایران در حوزه بین‌المللی نیز برای روس‌ها اهمیت داشت و می‌توانست راه عبوری برای رسیدن به هند باشد به اقدامات امیرکبیر در دوره سه سال صدارت خود که مانع قدرت عوامل بیگانه در ایران شد و از جمله مجروح شدن وی در یکی از سفرها به عثمانی توسط اهل سنت‌های متعصب آن زمان اشاره کرد.

مورخ و پژوهشگر تاریخ معاصر ایران در این ویژه برنامه، اصلاحاتی که امیرکبیر در زمینه‌های آموزشی، اجتماعی و سیاسی ایران در دوره صدارت خود داشته است را معرفی کرد

در ویژه برنامه« امیر افتخار» که با حضور رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر، جمعی از مدیران و هنرمندان برگزار شد علاوه بر شعرخوانی و رونمایی از فیلم کوتاه «به حکم شاه» به نویسندگی و کارگردانی سجاد باغ‌شیخی، از نویسنده و کارگردان این فیلم که با حمایت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان تولید شده، تقدیر و استاد مسعود نوری نیز به نقالی پرداخت.


نظرات کاربران