سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان

20 شهریور 1395 08:52 2159 بازدید

با معرفی نفرات برتر

قصه «سبق» به سر رسید

قصه «سبق» به سر رسید

دومین جشنواره قصه گویی قرآنی «سبق» با برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان، مراسم اختتامیه دومین جشنواره قرآنی سبق با استقبال چشمگیر قرآن آموزان و خانواده های کاشانی با حضور مسئولان فرهنگی و مدیران شهرستان در فرهنگسرای مهر این سازمان برگزار شد.

*رشد چهار برابری شرکت کنندگان دومین جشنواره قصه گویی قرآنی سبق

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان در ابتدای این مراسم با اشاره به رشد چهار برابری دومین جشنواره قصه گویی قرآنی «سبق» نسبت به دوره نخست از نظر میزان استقبال مردمی اظهار داشت: این امر نشان دهنده علاقه خانواده ها به ویژه خردسالان, کودکان و نوجوانان کاشانی به موضوع قصه های قرآنی است.

مجتبی رضازاده، کارکرد تربیتی داستان های قرآنی را خاطرنشان و تأکید کرد: قصص قرآنی و بیان زندگی ائمه اطهار و انبیای الهی بدون شک می تواند در ذهن کودکان و نوجوانان تأثیرات معنوی بسزایی داشته باشد.

وی، قصه گویی بزرگان خانواده در روزگاران گذشته را یادآور شد و افزود: در جامعه کنونی که همه چیز تحت تأثیر دنیای تکنولوژی و عرصه فضای مجازی است کمتر مجال سخن گفتن و به ویژه قصه گویی برای والدین و موی سپیدان خانواده را میسر می کند امری که در صورت وقوع می تواند تقویت ذهنی و بنیه فرهنگی فرزندان را به ارمغان آورد.

*لزوم روایت زندگی مشاهیر و مفاخر کاشان/تاسیس موسسه فرهنگی شهر در سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان

مشاور شهردار کاشان، روایت زندگی مشاهیر و مفاخر کاشان را زمینه ضروری دیگر قصه گویی دانست و عنوان کرد: دارالمومنین به عنوان مهد تشیع و سرزمین مفاخر و مشاهیر گنجینه های معنوی ارزشمندی از نام های بزرگ نظیر علامه فیض کاشانی ها و علامه ملا مهدی و احمد نراقی ها در خود جای داده است که معرفی سیره و شیوه زندگی آنها می تواند بسیار آموزنده و در عین حال چذاب باشد.

رضازاده از تأسیس موسسه فرهنگی شهر در سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان خبر داد و گفت: یکی از بخش هایی که در این مجتمع فرهنگی تعبیه شده «مکتب خانه» است که در واقع کارگاه قصه گویی است و در سه حوزه قصه گویی قرآنی، داستان های ائمه اطهار و پیامبران و مفاخر و مشاهیردارالمومنین  فعالیت می کند و خانواده ها می توانند برای ثبت نام فرزندان خود در این کارگاه ها به سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان مراجعه نمایند.

 

*وجود 208 قطعه داستانی در قرآن کریم

علی خانجانی  پژوهشگر برجسته و یکی از اساتید عرصه قصه گویی در این آیین بیان کرد: قصه گویی هنر کلامی است که قدمت تاریخ بشر دارد و می توان کاربرد آن را از زمان پیدایش زندگی غارنشینی انسان مشاهده کرد.

وی با اشاره به کاربرد قصه گویی در کلام وحی عنوان کرد: خداوند در قرآن کریم بارها نه تنها از قصه گویی بهره برده بلکه خود را در به عنوان یک قصه گو معرفی ساخته است.

مولف کتاب هنر قصه گویی تصریح کرد: بر اساس تحقیق کارشناسان، در قرآن کریم 208 قطعه داستانی وجود دارد که خداوند بر اساس این رویکرد سعی در بیان مفاهیم و پیام های خویش به بندگانش می کند.

خانجانی، انتقال مفاهیم تربیتی، تقویت روابط خانوادگی و صله ارحام، ترویج فرهنگ مطالعه، گسترش دایره واژگان و آرامش خاطر را از جمله کارکردهای قصه گویی برشمرد و مزیت های دیگر این مهارت را در الگوهای رفتاری متذکر شد.

*معرفی نفرات برگزیده و بیانیه هیئت داوران/برگزاری کارگاه قصه گویی با حضور مربیان و معلمان

در ادامه فاطمه سادات سیداصفهانیان به عنوان عضو هیئت داوران بیانیه پایانی این هیئت را قرائت نمود و همچنین سه نفر از منتخبان جشنواره به اجرای برنامه قصه گویی پرداختند و داستان های قرآنی را با شیوه نمایشی جذاب ارائه کردند.

در پایان علاوه بر تقدیر از استاد خانجانی، هیئت داوران و فعالان جشنواره، نفرات برتر در سه رده سنی «کودکان و خردسالان»، «نوجوانان» و «جوانان و بزرگسالان» معرفی و از برگزیدگان تجلیل شد.

 در رده سنی خردسالان و کودکان،  سپیده شاکری رتبه نخست را کسب کرد، فاطمه کریمی به جایگاه دوم رسید و  نازنین زهرا کویری و مبینا رحیم نیا به طور مشترک سوم شدند، در رده سنی نوجوانان, محمد صالح صمیمی، حنانه مومنی، ریحانه اصولی به ترتیب حائز رتبه های اول تا سوم شدند و رده سنی بزرگسالان عطیه توکلی پور مقام نخست،  محبوبه پوربرات رتبه دوم و اسما آقابیگی جایگاه سوم را به دست آوردند؛ همچنین سوین بیگ و طاهره پایدار شایسته تقدیر شناخته شده و جوایزی ارزنده به آنها اهدا شد.

گفتنی است کارگاه قصه گویی نیز با حضور مربی پرورشی، معلمان مقطع ابتدایی و مربیان مهدهای کودک و پیش دبستانی و جمعی از علاقه مندان هنر قصه گویی برپا شده بود.

شایان ذکر است دومین جشنواره قصه گویی «سبق» به همت فرهنگسرای معراج سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان و با همکاری همکاری اداره آموزش و پرورش کاشان و تبلیغات اسلامی کاشان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  برگزار شد.


نظرات کاربران