سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان

08 مرداد 1395 20:54 2469 بازدید

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان:

مهارت های شهروندی اکتسابی است

مهارت های شهروندی اکتسابی است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان، فریبرز صدیق ارفعی در چهارمین ایستگاه شهروندی در پارک شهرک 22 بهمن کاشان که با استقبال بی نظیر شهروندان کاشانی برگزار شد اظهار داشت: گرچه شهرنشینی قدمت زیادی دارد اما نیازهای سکونت در شهرها به فراخور مقاطع و دوره های زمانی متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته مدیریت خانواده اعم از همسر و فرزندان با شیوه های سنتی قابل اجرا بود اما امروز آنچنان مسائل از پیچیدگی و ظرایف مختلف برخوردارند که فقط با دارا بودن مهارت های متعدد امکان حل مشکلات خانوادگی میسر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان،  با اشاره به برخی مهارت های مورد نیاز در جامعه امروز گفت: مهارت تصمیم گیری، حل مسئله، ارتباط، کنترل استرس و...از جمله مهارت های ضروری برای شهروندان در عصر حاضر است.

صدیق ارفعی، مهارت های فردی اجتماعی شهروندی مهارتی اکتسابی است و باید آموزش داده شود و به هیچ عنوان غریزی و مادرزادی نیست.

وی با بیان اینکه با آموزه های غلط نمی توان توقع جامعه شهروندی سالمی را داشت عنوان کرد: فرهنگ شهروندی وابسته به امکانات و تجیهزات نیست یلکه بستگی به رفتار و آداب افراد دارد.

این روانشناس با اشاره به مهارت تصمیم گیری تصریح کرد: یکی از دلایلی که شاهد ضعف و یا فقدان این امر در میان جوانان هستیم آن است که خانواده ها از دادن مسئولیت و همچنین واگذاری تبعات آن به فرزندان خودداری می کنند این چنین جوانان تا زمان لزوم انتخاب فرآیند تصمیم گیری آشنا نمی شوند.

صدیق ارفعی در خصوص مهارت حل مسئله یادآور شد: وقتی جوانان با این مهارت در سنین پایین بیگانه هستند نمی توان از آنان توقع داشت در موقع بروز مشکل بتوانند راه حل مقابله با معضلات را بیابند.

اجرای موسیقی و نمایش طنز با محوریت فرهنگ شهرنشینی و برگزاری مسابقه فرهنگی از دیگر بخش های چهارمین ایستگاه شهروندی بود.


نظرات کاربران