سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان

21 مرداد 1395 11:26 2263 بازدید

رونمایی از رسم کهن دیار مومنان

«پاگیره کاشونی» به پارک بزرگ شهر می آید

«پاگیره کاشونی» به پارک بزرگ شهر می آید

ویژه برنامه «پاگیره کاشونی» به منظور یادآوری آیین کهن مربوط به آداب و رسوم ازدواج کاشانی ها جمعه شب در پارک بزرگ شهر کاشان برگزار می شود.
 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان، این ویژه برنامه شامگاه جمعه 22 مردادماه ساعت 20:30 در آمفی تئاتر پارک بزرگ شهر با حضور شهروندان کاشانی برگزار می شود.

این آیین ویژه با هدف بررسی نگرش و آداب و رسوم مردم کاشان نسبت به ازدواج، ترویج سادگی و پرهیز از تجملات در این امر مقدس، اشاعه فرهنگ ازدواج آسان با ارائه الگوهای بومی و سنتی کاشان در این زمینه و....به همت فرهنگسرای معراج سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان اجرا می شود.

تشریح آداب و رسوم ازدواج در کاشان قدیم از سوی کارشناس حوزه مردم شناسی اداره میراث فرهنگی، اجرای موسیقی، انجام مسابقه فرهنگی، اجرای نمایش صحنه با موضوع ازدواج، خاطره گویی پدربزرگ ها و مادربزرگ های کاشانی از آیین های پیشین این خطه، قصه گویی از زبان کودک و...از جمله بخش های این ویژه برنامه به شمار می آید.

لازم به ذکر است «پاگیره» همان آیین "بله برون" و "مهربرون" سنتی به شمار می رود که در روزگاران گذشته مردم دارالمومنین کاشان در قالب آن به استقبال مراسم پیش و حین ازدواج می رفتند و دارای قواعدی بوده که اساس آن را سادگی و بی پیرایه بودن این سنت حسنه تشکیل می داده است.


نظرات کاربران