سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان

12 تیر 1395 07:31 2133 بازدید

با محوریت سبک زندگی

چهارمین «ترنم رمضان» بر بام شهر کاشان چکید

چهارمین «ترنم رمضان» بر بام شهر کاشان چکید

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان، حجت‌الاسلام محمد محمدی در این مراسم که با استقبال گسترده مردم این شهرستان همراه شد با اشاره به برهه‌های مختلف زندگی انسان از تولد تا مرگ اظهار کرد: بر اساس معارف و آموزه‌های دینی برای هر یک از این مراحل، آداب و شیوه زندگی وجود دارد که با رعایت آنها می‌توان با حلاوت بیشتری از یک زندگی با کیفیت بهره برد.

وی با تشریح دوران‌های مختلف رشد انسان، مقطع تولد و نوزادی را یادآور شد و گفت: در این مراحل اذان گفتن، اسم نیکو گذاشتن، تحنیک(کام برگرفتن نوزاد با تربت امام حسین(ع) ) و عقیقه کردن از جمله آداب و البته حقوقی است که در مورد فرزند متولد شده باید رعایت شود.

این کارشناس محبوب برنامه عمو پورنگ در خصوص مقطع سنی خردسالی و کودکی نیز عنوان کرد: آموختن خواندن و نوشتن، آموزش فرایض دینی چون نماز، پرورش صحیح و یاددادن اصول تربیتی اجتماعی نظیر معاشرت شایسته با دیگران و سبقت در سلام گفتن نیز تکالیفی است که والدین باید آنها را نسبت به فرزندان خویش ادا کنند.

محمدی سپس به بایدها و نبایدهای دوران جوانی اشاره و خاطرنشان کرد: استفاده از فرصت‌ها، علم‌آموزی و ارتقای بینش و آگاهی، احترام به پدر و مادر، نقش‌آفرینی سازنده در عرصه فرهنگی و اجتماعی و خویشتنداری و تقویت اراده در برابر تمایلات نفسانی مضر از جمله اصولی است که باید جوانان در ناب‌ترین دوران زندگانی خویش به آن اهتمام ورزند.

وی، همچنین با اشاره به سنت پسندیده ازدواج در دوران جوانی، بیان کرد: عدم شناخت کامل زوج‌ها از یکدیگر یکی از شایع‌ترین علل اختلافات در زندگی زناشویی محسوب می‌شود که آن نیز محصول تصمیم به ازدواج بر اساس احساسات زودگذر بدون توجه به آداب و تعالیم دینی و اسلامی است.

این کارشناس قرآنی رسانه ملی با تأکید بر لزوم نقش‌آفرینی سازنده حتی در دوران پیری، تصریح کرد: عرضه تجربیات ارزنده و ارائه نصایح مشفقانه به نسل جوان با درک اقتضائات روحی و جسمی آنان مهم‌ترین وظیفه‌ای است که سالمندان و موی‌سپیدان در قبال نوجوانان و جوانان برعهده دارند.

محمدی سپس با بیان اینکه دین نسبت به جزیی‌ترین مسائل نظیر تغذیه بی‌تفاوت نبوده است، به ذکر مثال‌هایی از دستورات غذایی از منظر شریعت پرداخت و گفت: در حالی که توصیه‌ها و روایات فراوانی در مورد نوع و حتی چگونگی مصرف مواد غذایی موجود است اما شاهد رویکرد نادرستی در شیوه تغذیه بسیاری از خانواده‌ها هستیم.

وی در پایان با تشریح پدیده «مرگ» به عنوان مقطع نهایی زندگی انسان در دنیا بیان کرد: همواره باید به یاد مرگ بود چنانکه در روایات آمده روزی قبر پنج بار آدمی را با ذکر نیازهای پنج‌گانه خویش صدا می‌زند.

این آموزگار کلام وحی، افزود: بر این اساس قبر خویش را خانه تنهایی، تاریکی، سرای خاکی،  فقر و مار می‌خواند و انسان‌ها را به فراهم آوردن همراز، چراغ، فرش، سرمایه و پادزهر توصیه می‌کند.

محمدی متذکر شد: بر این اساس انسان باید همرازی چون انس با قرآن، چراغ و نوری نظیر نماز شب، فرشی از جنس عمل نیک، گنج و سرمایه‌ای مانند کلمه توحید «لااله الا الله» و پادزهری همچون صدقه در این دنیا برای خویش فراهم آورد تا از گزندهای مهیب عالم قبر مصون بماند.

اجرای سرود امام زمان(عج)، برگزاری مسابقه قرآنی برای کودکان و نوجوانان، اجرای نمایش آموزشی طنز، دکلمه و مناجات‌خوانی، تواشیح، خواندن شعر با موضوع مدافعان حرم توسط خردسال سمانه غفارنژاد و...از جمله بخش‌های دیگر چهارمین ویژه برنامه قرآنی «ترنم رمضان» سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان بود.

شایان ذکر است سلسله ویژه‌برنامه‌های جشن‌ «ترنم رمضان» به مناسبت ماه مبارک رمضان پنجشنبه هر هفته در «ماه بهار قرآن، ماه ضیافت‌الله» با میزبانی یکی از پارک‌های سطح شهرستان  و با حضور شهروندان و خانواده های کاشانی برگزار می‌شد.


نظرات کاربران