سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان

25 آذر 1402 12:59 298 بازدید

به مناسبت گرامی‌داشت هفته معلولین رقم خورد:

کارگاه آموزش شاد زیستن ویژه خانواده‌های افراد دارای معلولیت

کارگاه آموزش شاد زیستن ویژه خانواده‌های افراد دارای معلولیت

خانواده‌های افراد دارای معلولیت در کارگاه آموزشی مهارت‌های شاد زیستن که به اهتمام سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان با همکاری اداره بهزیستی تشکیل شد، در قالب نمایش، داستان و مسابقه با مفهوم شادی در زندگی و راه‌های شاد زیستن آشنا شدند.

در این کارگاه که به مناسبت گرامی‌داشت هفته معلولین در سالن اجتماعات اداره بهزیستی انجام شد، کارشناس ارشد روانشناسی مثبت گرا و استاد دانشگاه با هدف آگاهی مادران و خانواده‌های افراد دارای معلولیت، زندگی شاد و سالم را برای شرکت کنندگان تبیین کرد. 

مرتضی کاشانی‌نژاد، با به چالش کشیدن ذهنیت مخاطبین، توجه به شباهت‌های بین انسان و خدا، وجود روح الهی در انسان، توجه به پتاسیل‌ها و توانمندی‌های فوق العاده‌ای که خداوند به انسان‌ها داده و امکان رشد و عروج تا بی‌نهایت را ایجاد کرده و همچنین مقام خلیفه اللهی و جانشینی خدا روی زمین را از عنایات ویژه الهی نسبت به انسان ذکر کرد و بر جنبه مثبت‌، رشد دهنده و سازنده سختی‌ها به عنوان فلسفه رنج‌ها در دنیا تاکید کرد.

وی به وجود دو نوع نگاه تونلی و ماهواره‌ای به مشکلات اشاره کرد و بهره‌گیری از نگاه از بالا و همه جانبه به مشکلات زندگی به جای تمرکز صرف و تک بعدی بر آن‌ها و تغییر نگرش افراد نسبت به مسائل زندگی را ضروری دانست.  

کاشانی‌نژاد با تاکید بر عدم مقایسه شرایط و امکانات خود با دیگران و پذیرش مشکلات و محدودیت‌ها، توجه به جاودانگی و زندگی بی نهایت انسان و پاداش‌های الهی در سرای آخرت را از دیگر عوامل رسیدن به آرامش و صبر بر رنج‌ها بر شمرد.

طرح سوال، ارائه تمرین و تکنیک قصه درمانی و همچنین اهدای کتاب به برندگان از دیگر بخش‌های این کارگاه بود.


نظرات کاربران