سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان

04 شهریور 1396 22:52 1821 بازدید

در نخستین نشست

کاشانی ها «تربیت فرزند در خانواده ایرانی اسلامی» را در فرهنگسرای علامه فیض فراگرفتند

کاشانی ها «تربیت فرزند در خانواده ایرانی اسلامی» را در فرهنگسرای علامه فیض فراگرفتند

نخستین نشست کارگاه‌ آموزشی تربیت فرزند در خانواده ایرانی اسلامی در فرهنگ سرای علامه فیض کاشانی(ره) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان، کارشناس حوزه تربیت فرزند با معرفی خانواده به عنوان  اساسی ترین و کوچکترین  نهاد اجتماعی اظهار کرد: خانواده منشأ نهادهای دیگر اجتماعی است که با برنامه ریزی صحیح در خصوص خانواده و سبک زندگی به جامعه موفق و سالم می رسیم.

نزادی خاطرنشان کرد: از مهمترین عوامل در شکل گیری خانواده سالم چگونگی رابطه همسران با یکدیگر و همچنین رابطه والدین با فرزندان است که در ارتباط گیری فرزندان با دیگران و یا در فضای مجازی تاثیر دارد.

این کارشناس افزود: مهم ترین روش یادگیری بچه ها روش الگوگیری است به این معنا که در رابطه با شکل گیری تربیتی فرزندان، پدر و مادر دو اصل مهم و اساسی به شمار می روند چرا که الگوهای رفتاری فرزند ابتدا در فضای خانواده شکل می گیرد. بنابراین اگر نقصی باشد باعث بروز مشکلات رفتاری(مانند خود کم بینی، اعتماد به نفس پایین و ...) یا جسمانی( مانند امراض جسمی ناشی از فشارهای عصبی و ...) آنها می شود.

وی عنوان کرد: در این راستا می توان به حدیث پیامبر اکرم( ص) اشاره کرد که می‌فرماید: هر طفلی بر اساس فطرت خداوندی متولد می‌شود و والدین او سبب گرایش وی به یهودیت، مسیحیت و یا مجوسیت می‌شوند. این فرموده‌ی معلم بشریت به ما می‌آموزد که ذهنیت و تغییرات فکری و عقیدتی و به عبارتی شخصیت و شاکله‌ی شخص، در دوران کودکی شکل می‌گیرد و مهم ترین عامل تغییر ذهنیت و شخصیت کودک والدین وی هستند.

وی در ادامه مهمترین عوامل در روابط همسران و والدین و فرزندان را یادآور شد و گفت: زیباترین و با ارزشترین مولفه در روابط همسران احترام متقابل به یکدیگر است که احترام متقابل والدین و فرزندان را در پی دارد. ابراز محبت و کلمات محبت آمیز به یکدیگر در نزدیک کردن دلها نقش به سزایی دارد ولی باید به جا و به اندازه باشد. محبت زیاد در برخی مواقع باعث بروز دلخوری یا محدودیت می شود و نتیجه عکس می دهد.

نزادی در خصوص واکنش نشان دادن به رفتار غلط ، استفاده از شیوه گفتگو در جلسه خانوادگی ، یا دورهم جمع شدن، در آرام کردن ذهن و پذیرا بودن برای صحبت و انتقاد سازنده موثر است. از فاصله دور و با صدای بلند یا داد و فریاد نتیجه ای حاصل نمی شود.

وی در خصوص این مسئله که تعداد زیادی لوح فشرده سخنرانی هاو کتاب‌های اساتید و بزرگان در مورد تربیت فرزند در بازار کتاب موجود است ولی به کار نمی آید  گفت: عصرما عصر بحران اطلاعات است. یعنی از همه جا اطلاعات به ما میرسد ولی چون روی آنها تامل و تحلیل نکردیم و در زندگی خودمان عملی نمی کنیم پس در ما نهادینه نمی شود و کارایی لازم را برای ما به همراه ندارد. زندگی تکرار کردن نیست بلکه تمرین کردن است . اگر از یک روش به نتیجه نرسیدیم آن را عوض کنیم .

محمدرضا گلسرخی مدیر فرهنگ سرای علامه فیض نیز در این نشست افزود: جهت ارائه خدمات به همشهریان محترم چهارشنبه هر هفته ساعت 9 صبح کارگاه های متنوع اجتماعی بصورت رایگان توسط کارشناسان مربوطه در فرهنگ سرا برپزار می گردد.

انتهای خبر/


نظرات کاربران