سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان

15 اسفند 1395 07:35 2038 بازدید

با حضور گسترده شهروندان کاشانی

کنگره محتشم به «ذکر و شعر» رسید/نوای انسانی با صدای گریه شاعران آیینی همراه شد

کنگره محتشم به «ذکر و شعر» رسید/نوای انسانی با صدای گریه شاعران آیینی همراه شد

نخستین همایش سراسری ذکر و شعر با محوریت بزرگداشت محتشم کاشانی با حضور شعرای برجسته آیینی کشور نظیر علی انسانی و غلامرضا سازگار در کاشان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان، در این همایش که به عنوان یکی از بخش های نخستین کنگره بین المللی محتشم کاشانی در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) علمیه کاشان برگزار شد با استقبال چشمگیری از سوی شاعران آیینی، ذاکران اهل بیت(علیهم السلام) و اقشار مختلف مردم این شهرستان مواجه گردید.

در این مراسم که با حضور نامداران عرصه شعر آیینی نظیر علی انسانی، غلامرضا سازگار، محمد سهرابی و...همراه شد برخی از ذاکران و شاعران برگزیده همایش به اجرای آثار خود پرداختند.

محمود شریفی دبیر همایش ذکر و شعر ارسال آثار توسط شاعران ممتاز آیینی به دبیرخانه این همایش را یادآور شد و از انتخاب پنج اثر برگزیده و چهار اثر شایسته تقدیر توسط هیئت داوران خبر داد.

عبدالرضا مدرس زاده استاد زبان و ادبیات فارسی با تأکید بر حق بزرگ محتشم کاشانی بر ادبیات و به خصوص شعر آیینی اظهار کرد: محتشم کاشانی خداوندگار مرثیه سرایی است آن هم در روزگاری که گرچه معارف شیعی در حال شکل گرفتن بود اما در اوج قرار نداشت.

وی شعر محتشم کاشانی را فصل الخطاب و نمونه انکارناپذیر شعر ماندگار پیوند خورده با اهل بیت دانست و گفت: شاعران فراوانی شعر محتشم را استقبال کرده اند اما هیچ یک نتوانسته اند هم تراز این مرثیه سرای بزرگ قرار گیرند چنانکه صباحی بیدگلی با وجود کوشش فراوان و حتی سرودن شعر 14 بندی نتوانست به توفیق استاد خویش دست یابد.

این شاعر و استاد دانشگاه، محتشم کاشانی را قافله سالار و سلسله جنبان شعر عاشورایی توصیف کرد و خواستار الگو گرفتن از زندگانی این شخصیت برجسته شد.

در ادامه غلامرضا سازگار شاعر پیشکسوت آیینی کشور تخمیسی را از ترکیب بند محتشم ارائه کرد که مورد توجه حاضران قرار گرفت.

اما شعرخوانی و مدیحه سرایی علی انسانی یکی از ویژه ترین بخش های این مراسم بود که حال و هوای خاصی را به این محفل ادبی و مذهبی بخشید.

رونمایی از کتاب روضه عشاق استقبال محمود شریفی متخلص به کمیل کاشانی از ترکیب بند محتشم کاشانی که با حمایت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان به مرحله انتشار رسیده است فراز دیگر این همایش به شمار می رفت که توسط استاد سازگار انجام پذیرفت.

در پایان آیین تقدیر از علی انسانی به پاس فعالیت مستمر و دیرینه در حوزه شعر آیینی با حضور مسئولان و مدیران فرهنگی صورت گرفت.

همایش سراسری ذکر و شعر به عنوان یکی از برنامه های کمیته فرهنگی و هنری که مسئولیت آن را سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان عهده دار است در قالب یکی از بخش های نخستین کنگره بین المللی محتشم کاشانی در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) علمیه کاشان با نقش آفرینی فرهنگسرای علامه فیض کاشانی برگزار شد.

انتهای خبر/


نظرات کاربران